W „Arrow” łucznictwo to poważna sprawa, nim aktorzy z naszego serialu dostali do ręki łuk, musieli odbyć pewne szkolenie z zakresu jego używania.
Patricia Gonsalves – konsultantka i technik do spraw łucznictwa udzieliła portalu „Archery 360” wywiadu na temat samego szkolenia jak i współpracy z aktorami. Postanoiłem go dla was przetłumaczyć.
Patricia Gonsalves to założycielka i instruktorka w „Lykopis Archery” w British Columbia w Kanadzie.
Łucznictwo w „Arrow” wygląda fantastycznie. Ilu aktorów musiałaś przeszkolić na planie serialu?
Wszystkich, z powodów bezpieczeństwa aktorzy musieli najpierw zostać przeszkoleni zanim mogli oddać jakikolwiek strzał z łuku. Kiedy jestem na planie serialu, poświęcam każdemu z nich od 2 do 4 godz, jednak samego odtwórcę głównej roli Stephena Amella trenowałam już 2 miesiące przed premierą serialu. Naprawdę uwielbiam, gdy wszyscy aktorzy są tak zaangażowani w to, by łucznictwo wyglądało w serialu jak najbardziej realistycznie.
Czy uczysz wszystkich aktorów tych samych technik łuczniczych? Czy zależnie od tego czy dany aktor gra bohatera czy złoczyńcę?
To nie postać określa styl posługiwania się łukiem, a sam łuk. Weźmy na ten przykład: Jeżeli ktoś będzie strzelał ze zwykłego drewnianego łuku, będzie to robił takim stylem do jakiego dopasowany jest łuk.
Czy pomagałaś wybierać łuk dla każdego aktora z osobna?
Kiedy czytałam scenariusze do danego odcinka, miałam w głowie różne pomysły, który łuk pasuje do danej osoby jak i odcinka. Wybrałam kilka łuków które będą dobrze służyć aktorom, następnie producenci podejmowali ostateczną decyzję
Kiedy Oliver dostał „superłuk” w drugim sezonie, producenci chcieli by był on jak najbardziej unikalny oraz aby nie był składany. Wyselekcjonowałam kilka łuków, następnie producenci pozwolili Stephenowi zadecydować którym łukiem chce się posługiwać. Przystał on wtedy na łuk „Oneida Kestrel”, który wyglądem przypomina składany. Większość widzów nigdy nie widziało łuku jak ten i byli podekscytowani z tego powodu.
W drugim sezonie Roy (Arsenal) używał kilku łuków, włączając w to Scytyjski Azjatycki łuk, który był używany przez konnych łuczników w dawnych czasach. W 3 sezonie jednak miał on już zakrzywiony łuk. Producenci chcieli także bym wybrała składany łuk dla Merlyna i Nyssy. Oboje używali tego samego zmodyfikowanego łuku PSE ( Pro series).
Powiedz nam, który z aktorów jest najlepszym łucznikiem w prawdziwym życiu?
Wszyscy aktorzy są niesamowici!
Dobrze, opowiedz nam o każdym z nich, jak się z nimi współpracowało?
Stephen (Green Arrow): Prawdziwą zabawą było szkolenie go, jest naprawdę niezłym łucznikiem, świetnie wygląda robiąc te wszystkie akrobacje w powietrzu
John Barrowman (Merlyn): Jest bardzo skupionym i utalentowanym człowiekiem. Także świetnie mi się z nim współpracowało.
Colton Haynes (Arsenal): Jest tancerzem. Szkolenie go było wielkim wyzwaniem, ponieważ chciał wprowadzić elementy taneczne podczas oddawania strzałów.
Manu Bennett (Deathstroke): Nie strzelał z łuku w serialu, jednak pojawiał się na treningach by także nauczyć się czegoś o łucznictwie.
Katrina Law (Nyssa): Jest bardzo skupiona i zaangażowana na treningach, by pojąć dobrze sztuki łucznictwa.
Celina Jade (Shado): Jest instruktorką sztuk walki, i traktowała treningi bardzo poważnie, teraz mieszka w Hong Kongu i nadal trenuje łucznictwo.
Byron Mann (Yao Fei): Był bardzo zaangażowany i ciekawy. Chciał upewnić się że pojął sztukę łucznictwa w odpowiedni sposób, by dobrze wypaść w roli nauczyciela, Olivera.
Co jeszcze możesz nam powiedzieć o ekwipunku w Arrow?
3 rzeczy:
Zrobiłam ok 2000 łuków w sezonie drugim.
Końce strzał tzw.(lotki) Olivera i Roya były przez nich kolorowane według ich własnego zdania.
Zrobiłam także kilka cięciw do łuków na planie.
Jak wiele łuków zostało zrobionych dla każdej postaci z osobna?
Nie mogę powiedzieć dokładnie, ale wszystkie wiodące postacie miały ok 10 wersji tych samych łuków. Różne rzeczy i wypadki zdarzają się na planie, dlatego czasami musimy zmienić jakiś łuk na inny. Postacie epizodyczne posiadały tylko jeden łuk ze względu na krótki czas ekranowy, raczej nie potrzebna im była ich większa ilość.
Twoja praca jest wspaniała! Czy możesz opowiedzieć jak trafiłaś do serialu?
Trenowałam łucznictwo od 32 lat, od zawsze to kochałam. Byłam także szefem kuchni przez długi okres czasu. Kilka lat przed rozpoczęciem pracy dla „Arrow” zostałam potrącona przez samochód. W tym czasie nie byłam już szefem kuchni i sama nie wiedziałam co robić, bo nigdy nie zrobiłam kariery związanej z łucznictwem. Dawałam prywatne lekcje łucznictwa w Vancouver i dostałam telefon od pewnych ludzi którzy mówili że to poważny projekt związany z nauczaniem łucznictwa. Pojawiło się sześć osób a niedługo potem, niektórzy z nich znaleźli się w obsadzie „Arrow” jako kaskaderzy. Tak właśnie zaangażowano mnie w ten projekt.
Co dokładnie mieli na myśli poprzez „poważny projekt związany z łucznictwem”?
Jeżeli chodzi o tę sprawę, miało to być bardzo intensywne szkolenie osób którzy chcieli wiedzieć wszystko o łucznictwie i technikach posługiwania się nim. Więc zabrałam wszystkie swoje łuki i cały ekwipunek i nauczałam ich tyle ile mogłam przez te 4 godz dziennie.
Reklama