blank

Podsumowanie roku 2022 wśród platform streamingowych.

W 2022 roku polski rynek był podzielony pomiędzy 12 platform streamingowych. Większość z nich dzieli pomiędzy siebie filmy i seriale, jednak każda z platform posiada swoje exclusive. Sytuacja ta jeszcze bardziej może zmienić się w roku 2023 gdyż z rynku ma zniknąć platforma HBO Max. W ostatnim czasie to właśnie ten produkt oferował m.in. najnowszą produkcję DC czyli „Black Adam”. Film ten zgodnie z przewidywaniami ekspertów z branży kasynowej BetAmo osiągnął box office na poziomie 400 mln dolarów.

Jakie platformy streamingowe zyskały najwięcej w tym roku?

Wydaje się, że największym wygranym jest Disney+. Platforma na polskim rynku pojawiła się z dużym budżetem co widać m.in. po działaniach marketingowych (kampania reklamowa Plusa). Co więcej ze wzrostem popularności pojawiały się coraz bardziej interesujące produkcje. Dość szybko po premierze kinowej mogliśmy zobaczyć najnowszy film z przygodami Thora („Miłość i grom”). Dodatkowo duży sukces odniosła produkcja „Mecenas She-Hulk”. Również i origin story kierowane dla dzieci były strzałem w dziesiątkę. Filmy jak „Buzz Astral” czy „Chip i Dale” mocno wywindowały sprzedaż pakietów.

Kto stracił najwięcej?

O dziwno największy odpływ klientów zanotował Netflix, którego spadki wyniosły 3% na rzecz nowych platform. Podobnie nieco ponad 2% stracił Prime Video jednak utrzymał się na drugim miejscu. Minimalne wahania w dół zanotowały także HBO Max oraz Apple TV+. Dla Prime Video oraz Apple TV rynek polski nie jest jednak dużym priorytetem. Widać to chociażby po ostatnich produkcjach. Platformę Amazona przed dużymi spadkami uratował serial „Władca Pierścieni: Pierścienie Władzy” oraz cena, która wynosi 50 zł za cały rok.

Perspektywy na roku 2023.

Patrząc na obecne tendencje wzrost Disney+ jest na tyle duży, że z 7 miejsca może się on szybko przedostać na podium stawki. Duże inwestycje w rynek poczynił także player+. Duże spadki czekają prawdopodobnie Prime Video gdyż na 2023 platforma nie zapowiedziała, żadnego hitu.

Wydaje się więc że, za rok podium podziału platform streamingowych powinno wyglądać  następująco:

  1. Netflix
  2. Disney+
  3. Player+
  4. HBO Max
  5. Prime Video.