PODZIEL SIĘ

Większość z nas lubi pograć w coś po szkole czy po pracy, by zapomnieć o trudach i nudzie i zrelaksować się przy naszym ulubionym tytule. Albo wręcz odwrotnie, wyżywamy się w kompetytywnym środowisku prezentując skilla godnego profesjonalistów zjadając swoich oponentów żywcem. Jednak niezależnie od tego, czy zarywamy nocki, czy rozgrywamy dwa meczyki “i do domu”, miłe chwile przed komputerem muszą kończą się zazwyczaj o wiele za szybko.

A co jeśli moglibyśmy zarabiać grając w gry? W końcu, jak rzecze stare przysłowie, ten kto robi to, co lubi nie przepracuje ani dnia. W tym artykule przyjrzymy się pięciu sposobom na zarabianie z grania w gry.

1. Zostań profesjonalistą

Jeżeli uwielbiasz poświęcać długie godziny na rozpracowywanie strategii i wymyślanie nowych taktyk, obudzony w środku nocy bezbłędnie przeczytałbyś wszystkie calle na wszystkich mapach i idzie ci znacznie lepiej niż innym graczom kariera, zawodowca może być dla ciebie.

Wbrew popularnym opiniom, turnieje esportowe organizowane były od początku gier. Historycznie pierwszy turniej odbył się w październiku 1972 na Uniwersytecie w Stamford a tytułem, w którym studenci rywalizowali o roczną prenumeratę The Rolling Stones magazine był Spacewar. Jednak to w 1980 można mówić o pierwszym dużym turnieju w grach wideo — The Space Invader Championship. Turniej odwiedziło 10,000 osób, co było niebywałym wynikiem świadczącym o rosnącej popularności gier.

Lata ‘90 były okresem olbrzymiego wzrostu dla sceny esportowej, w dużej mierze dzięki pojawieniu się internetu, a co za tym idzie komunikatorów głosowych i tekstowych. Internet stał się również podwaliną dla kompetytywnej sceny gamingowej, jaką znamy dziś. Końcówka lat 90’ to również pojawienie się pierwszego turniej esportowego w nowoczesnym rozumieniu oraz zawiązanie się jednej z pierwszych lig profesjonalnych graczy — CPL. W 1998 roku wyszedł również sport narodowy Korei Południowej, Starcraft. XXI wiek przywitał nas udoskonalonym przepisem na kompetytywne sieciowe strzelanki takie jak seria Call of Duty czy też jeden z najważniejszych esportowych tytułów — Counter Strike. Końcówka pierwszej dekady to również pojawienie się nowego gatunku gier sieciowych znanego jako MOBA.

Obecnie jesteśmy świadkami chwili, gdy esport, a w szczególności tytuły takie jak CS:GO czy Dota 2 doganiają ogólny rynek sportowy pod każdym względem. Jest niezliczona ilość ligowych rozgrywek, profesjonalnych drużyn z dużymi sponsorami oraz kanałów profesjonalnie relacjonujących mecze. Co najważniejsze, bycie profesjonalnym graczem oznacza również pieniądze i sławę porównywalną do innych przodujących sportów. To oznacza również, że konkurencja jest bardzo silna. Jeżeli nie czujesz się na tyle dobry, by próbować szczęścia na międzynarodowej arenie, możesz zawsze wziąć pod uwagę mniejsze rozgrywki ligowe. Choć pula nagród nie wynosi milionów dolarów, to kilka tysięcy za wygraną nadal brzmi dobrze.

2. Zarabiaj na skinach i przedmiotach

Jeżeli grasz naprawdę dużo i posiadasz sporą kolekcję skinów do CS:GO lub itemów do Dota 2, to warto by się zastanowić ile są warte. W końcu takie cyfrowe czysto kosmetyczne przedmioty potrafią kosztować po kilkaset lub nawet kilka tysięcy złotych. W ekstremalnych przypadkach mówimy o równowartości nowego sportowego samochodu za jeden obrazek.

Skiny i itemy stały się fenomenem ostatnich 10 lat, transformując z fajnych kosmetycznych przedmiotów niezmieniających mechanik gry w żaden sposób, a więc zachowując balans i statystyki broni i postaci nietknięte, w kryptowalutę, sposób inwestowania czy też bardzo aktywny biznes. Uprzedzając pytania, tak, istnieją ludzie, którzy żyją z handlu skinami do CS:GO czy tez itemami do Dota 2, i żyją z tego nawet całkiem nieźle.

Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z handlem skinami i itemami za pieniądze to dobrze jest myśleć o tym, jak o inwestycji. To znaczy, że warto by przeznaczyć jakąś kwotę na zakup przedmiotów. Jeśli jesteś zupełnie zielony w tej dziedzinie, to warto najpierw sprawdzić jak dokładnie działają wszystkie systemy kupna, sprzedaży i wymiany skinów. Gdy już uzbierasz odpowiednią ilość skinów, czas je sprzedać. Jest kilka różnych opcji, każda ma swoje plusy i minusy.

Steam Community Market jest najbezpieczniejszy i ma najwyższe ceny, ale niemożliwość wypłacenia pieniędzy z portfela Steam w zasadzie dyskwalifikuje ten sposób na nasze potrzeby. Lepszym wyborem mogą być prywatne markety niezwiązane z Valve. Ceny są tam niższe, pieniądze można wypłacić na tuzin różnych sposobów, jednak manualne listowanie itemów może zajmować sporo czasu. Dodatkowo nie będziesz mieć żadnej pewności, że twoje wystawione skiny ktoś kupi. Jeśli chcesz sprzedać skiny do CS GO w szybki sposób, portale takie jak SkinWallet są najlepszym sposobem na wymienienie skinów na pieniądze.

3. Trenuj innych

Jeżeli czujesz, że wiesz o technicznym aspekcie rozgrywek więcej niż inni, lubisz dzielić się swoją wiedzą a, np. ze względu na swój wiek, nie masz już tak szybkich reakcji, możesz zostać trenerem. Wielu z esportowców przechodzących na emerytury w ten sposób zarabia na życie.

Podstawa w byciu dobrym trenerem to idealne zrozumienie całego środowiska. To znaczy, że musisz wykazać się perfekcyjną znajomością wszelkich technicznych aspektów gry takich jak poruszanie się, mapy, ekwipunki, postaci i ich kontry (w przypadku Doty 2), callouty, ale również mikro- i makro-strategie. Musisz również mieć dobre umiejętności miękkie, tj. świetnie komunikować się z ludźmi oraz wiedzieć, kiedy przycisnąć swojego zawodnika, a kiedy mu odpuścić.

Oczywiście, szansa na to, że zostaniesz nagle trenerem takiego Astralisa czy FaZe’a jest w zasadzie zerowa. Jednak, od czasu do czasu, mniejsze drużyny nieposiadające statusu legendy, wielkiego sponsora oraz niezawodnej rzeszy fanów, która dałaby się pociąć za swoich ulubionych zawodników, również szukają trenerów.

Możesz także spróbować swoich sił wystawiając swoje usługi na tablicy ofertowej w stylu Fiverra. Wyznacz stawkę za godzinę swoich usług, wyposaż się w mikrofon i dobre połączenie do internetu i czekaj, aż ktoś zdecyduje się na twoją ofertę. Warto sprawić by oferta wyglądała ciekawie i zachęcająco. Jeśli nie wiesz jak to zrobić, możesz podejrzeć inne profile trenerów personalnych lub poszukać dobrego poradnika jak taki profil przygotować.